مجله طلا و جواهرات میداس آناهی
۲

دانشنامه زیورآلات و سنگ‌های زینتی (مقدمه)

بازدید 549

دانشنامه زیورآلات و سنگ‌های زینتی

 

مقدمه

وقتی صحبت از زیورآلات به میان می‌آید، شاید در ابتدا تصور انسان به سوی مصرف‌گرایی، تجملات، مد یا فشن سوق پیدا کند. در حالیکه انسان اولیه صرفاً برای حفظ جان خود یا قبیله خود در برابر نیروهای نامرئی، با ساده‌ترین امکانات و وسایل شروع به ساخت ابزار دفاعی یا در واقع همان زیورآلات امروزی کرده بود.

گذشت زمان، کشف کانی‌ها و معادن، ارتقای دانش بشر در استخراج مواد اولیه، بالا رفتن مهارت آدمی در ساخت وسایل گوناگون و تغییر شکل سنگ‌ها و فلزات و همچنین رد و بدل شدن دانش میان انسان‌ها باعث شد تا آن سازه‌های ابتدایی تبدیل به وسایل زینتی شوند، آن هم نه فقط برای انسان بلکه برای مزین کردن اجسام مصرفی و غیر مصرفی و حتی زین و یراق حیوانات از جمله اسب و شتر.

ورود سایر علوم و هنرهای سنتی و مدرن به حوزه زیورآلات و بالعکس نفوذ وسایل زینتی به بسترهای مخلف باعث شد تا دایره واژگان این حوزه هر روز گسترده‌تر شود. با رفتن به عمق این اقیانوس بی‌کران ردپای فلسفه، ادبیات، دین، مذهب، عرفان، صنایع مختلف همچون نساجی، شیشه‌گری، خاتم‌کاری و علوم متنوع از قبیل معماری، طب سنتی و غیره را  می‌توان یافت.

از این رو سعی کردم با جست‌وجو در میان دایره المعارف‌های فارسی و مطالعه وب‌سایت‌ها و کتاب‌های مرتبط تا حد امکان واژگان مورد استفاده در حوزه زیورآلات و جواهرات را گردآوری کنم. به‌طور حتم به دلیل داشتن دانش و وقت کم و گستردگی مطالب، دسترسی به تمام اصطلاحات و واژگان امکان‌پذیر نبوده است، لذا این احتمال وجود دارد که برخی واژه‌ها و عبارت‌ها از قلم افتاده باشند. با این حال تلاش می‌شود تا به مرور زمان و با ارتقای دانش، واژگان از قلم افتاده به این فهرست بلند بالا اضافه شود.

در گردآوری این مجموعه از سایت‌های بسیاری به صورت مستقیم و غیرمستقیم مدد گرفته‌ شده است. از میان آن‌ها واجب است به سایت پربار «واژه یاب» اشاره شود که در گردآوری واژگان و اصطلاحات زبان فارسی از چندین فرهنگ‌ لغت‌ استفاده کرده است. همچنین به منظور حفظ نگاه تخصصی به تعاریف واژگان و اصطلاحات مربوطه، از کتاب «فرهنگ جامع اصطلاحات و واژگان انگلیسی طلا و جواهر» بسیار بهره‌ گرفته شده است. این کتاب حاصل زحمات جناب «فرهاد سینایی» و  انتشار ات «مولفین طلایی» است. به منظور حفظ امانت، در تعریف اغلب واژگان و اصطلاحات عین جملات نقل گردیده است.

امید است تلاش‌های صورت گرفته جهت نظم و انسجام بخشیدن و یکپارچه کردن واژگان مرتبط با حوزه زیورآلات، جواهرات و سنگ‌های زینتی برای خوانندگان خوش ذوق و علاقه‌مندان به این حوزه مفید و موثر واقع گردد.

با سپاس

وب سایت میداس آناهی

 

 

منابع:

1 و

گردآورنده: معصومه علی‌گل

وب‌سایت: WWW.MIDASANAHI.COM

به منظور حفظ آثار هر گونه کپی‌برداری، انتشار، دخل و تصرف یا اعمال تغییرات در مطالب، تصاویر، یا ویدیوهایی مرتبط با وب سایت «میداس آناهی» می‌بایست با اجازه پدیدآورنده اثر و کتباً صورت گیرد.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. محمد گفت:

    مرسی از زحماتتون سایتتون بسیار آموزندس معلومه که خیلی زحمت کشیده شده و خلاقیت به خرج دادین

    1. معصومه گفت:

      متشکرم محمد عزیز. ممنون بابت حسن نظرتون.