مجله طلا و جواهرات میداس آناهی
۰

معرفی چند سایت جهت ایده گرفتن و ساخت زیورآلات هالووینی

بازدید 718

معرفی چند سایت جهت ایده گرفتن و ساخت زیورآلات هالووینی

قبل از اینکه به معرفی سایت‌ها بپردازیم، اجازه دهید نگاهی داشته باشیم به تاریخچه این رسم و رسوم ترسناک.

ببینیم چرا فضای هالوویین باید ترسناک و وهم آلود باشد. شاید برای‌تان سوال پیش بیاید اصلاً چرا  باید با رسم و رسوم یک کشور بیگانه آشنا شویم ؟ در واقع باید گفت با درک همین سنت‌هاست که فعالان حوزه تجارت با طراحی انواع و اقسام پوشاک، مواد خوراکی، وسایل زینتی، و حتی زیورآلات دامنه آن رسم و رسومات را از اقلیم اصلی خود فراتر می برند و حتی گاهی آن را در سطح جهانی گسترده می‌کنند. امروزه صحبت از برداشتن و نادیده گرفتن مرزهای جغرافیایی است، دانستن رسم و رسومات کشورهای مختلف نه تنها بد نیست بلکه کمک می‌کند تا درک متقابلی از سایر انسان‌ها و رفتارهای شان داشته باشیم. به این ترتیب اگر طراح زیورآلات یا علاقه‌مند به این هنر و صنعت هستید و تمایل دارید با توجه به فضای جامعه و حال و هوای مخاطبان خود اثری را خلق کنید، شاید بد نباشد قبل از دست به کار شدن در خصوص آن مراسم خاص کمی اطلاعات کسب کنید. اینگونه شاید حتی ایده‌ها و زاویه دید شما به آن مراسم یا فضای خاص متفاوت از سایرین شود.

 

برخلاف باور عموم که هالووین را یک سنت آمریکایی می دانند، این سنت ابتدا در کشورهای اطراف بریتانیا، ایرلند، اسکاتلند و ولز برگزار می‌شد. بعدها با مهاجرت ایرلندی‌های مسیحی به آمریکا این رسم در آنجا نیز رواج پیدا کرد.

 

تاریخچه جشن هالووین

واژه انگلیسی HALLOWEEN ابتدا به صورت ALL HALLOWS` EVE  بوده است. ALL به معنی «همه» ، HALLOWS به معنی «قدیسان، افراد مقدس» و EVE به معنای «شب یا عصر»، در مجموع می‌توان آن را این‌طور معنی کرد: «شب تمام قدیسان. »

در زمان قدیم یعنی تقریباً 2,000 سال قبل به مردمان اطراف بریتانیا و شمال غرب اروپا نظیر ولز، اسکاتلند و ایرلند، «سِلت» گفته می‌شد. یکی از آیین‌های مردمان سلت «آل‌هالوتاید» (allhallowtide) نام داشت که سه روز طول می‌کشید و به یاد در گذشتگان از جمله قدیسان و شهدای مسیحی و دیگر مومنان برگزار می‌شد. هالووین اولین شب آن مراسم سه روزه بود که مردم با رفتن به کلیسا و روشن کردن شمع یاد درگذشتگان خود را گرامی می‌داشتند. به عقیده آن‌ها در این شب مرز بین این دنیا و آن دنیا بسیار باریک می‌شد. در نتیجه ما به دنیای مردگان و مردگان به دنیای ما پا می‌گذاشتند. از این رو این شب حال و هوای ترسناک و وهم آلودی دارد. مثل تمام رسومات کهن، این رسم هم ابتدا به صورت بسیار ساده برگزار می‌شد، اما با گذر زمان و فاصله گرفتن از مذهب و ریشه اصلی خود، رنگ و لعاب تجارت و کسب‌وکار به خود گرفت به طوریکه بعد از کریسمس یکی از پرخرج‌ترین و پر درآمدترین مراسم‌ها به حساب می‌آید. فضای این شب برای بسیاری از کودکان و نوجوانان به خاطر شیرینی‌هایی که توزیع می‌شود، لباس‌ها خاصی که پوشیده می‌شود، و گریم‌های خلاقانه و البته ترسناکی که روی صورت انجام می‌شود بسیار جذاب است.

در اوایل قرن بیستم، طراحی لباس‌های مراسم هالووین تغییر کرد و به سمت تم ترسناک پیش رفت. در این عکس که به دهه 1910 تعلق دارد، تعدادی از خانم‌ها با لباس‌های دست‌دوز خود را به شکل جادوگر درآورده‌اند.

 

در سال‌های 1840 بعد از قحطی گسترده سیب‌زمین در ایرلند و مهاجرت ایرلندی‌ها به آمریکا، سنت هالووین نیز به آنجا راه پیدا کرد.

روشن کردن فانوس، گذاشتن چراغ دستی، تزیین کدو تنبل با شمع و ایجاد سر و صدا (که اغلب مانند قاشق زنی ما ایرانیان است) درواقع به منظور دور کردن شیاطین و ارواح خبیثه از آن منطقه صورت می گیرد.

از دیگر سمبل‌های این شب به حیوانات ترسناک، از قبیل جغد و عنکبوت می‌توان اشاره کرد.

 

حال بیایید نگاهی داشته باشیم به چند سایت و زیورآلات خلاقانه و متناسب با فضای این سنت ایرلندی.

برای دیدن نمونه‌های بیشتر به این سایت مراجعه کنید.

اگر به چاپگر سه بعدی دسترسی دارید، شاید این نمونه‌ ساده برای‌تان جالب باشد.

مراحل ساخت آن را از اینجا دنبال کنید.

 

اگر طرفدار کدو حلوایی هستید و از سایت‌های خارجی می‌توانید خرید کنید به این سایت بروید.

 

دوست دارید با ساده‌ترین وسایل خودتان یک گردنبند عنکبوتی بسازید؟

با اینکه در این سایت نحوه ساخت آن به زبان انگلیسی آموزش داده است، اما اصلاً نگران نباشید حتی اگر انگلیسی‌تان هم خوب نباشد باز با عکس‌های مرحله به مرحله این سایت به راحتی از پس ساخت آن برخواهید آمد.

 

ترجیح می‌دهید یک گردنبند ساده اما مناسب هالووین داشته باشید؟ مثلا مثل این؟

به این سایت بروید.

 

آن‌هایی که تمیمه (دستبند انگشتری) پسند هستند این طرف بازار.

 

آن‌هایی که چارمی پسند هستند آن طرف بازار.

 

صرفا جهت ایده گرفتن

 

همچین شیک و مجلسی.

 

اگر به یوتیوب دسترسی دارید، برای ساخت این گوشواره‌های ساده و  چند نمونه دیگر می‌توانید به این قسمت‌ بروید.

 

گوشواره‌های رزینی.

 

این‌ها فقط چند نمونه از جواهرات هالووینی بودند با جست‌وجو در گوگل و سایت‌های مختلف به طور حتم ایده‌های بیشتری کسب خواهید کرد.

 

 

 

 

منبع: عکس بانوان دهه 1910 و تاریخچه هالویین

مترجم: معصومه علی‌‌گل

گردآورنده: معصومه علی‌گل

وب‌سایت: WWW.MIDASANAHI.COM

به منظور حفظ آثار هر گونه کپی‌برداری، انتشار، دخل و تصرف یا اعمال تغییرات در مطالب، تصاویر، یا ویدیوهایی مرتبط با وب سایت «میداس آناهی» می‌بایست با اجازه پدیدآورنده اثر و کتباً صورت گیرد.

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *