مجله طلا و جواهرات میداس آناهی
۲

دستاوردهای شرکت «تیفانی» از ابتدا تا کنون

بازدید 579

دستاوردهای شرکت «تیفانی» از ابتدا تا کنون

1837

اولین فروشگاه «تیفانی» (Tiffany) در شهر «نیویورک» بازگشایی شد.  روز اول بازگشایی فروش کل این شرکت 4 دلار و 98 سنت بود.

1845

«تیفانی» اولین شرکتی بود که برای معرفی محصولات لاکچری خود به مردمان آمریکا، کاتالوگ چاپ کرد. امروزه به آن کاتالوگ «کتاب آبی» (Blue Book) گفته می‌شود. شرکت «تیفانی» هر سال این کاتالوگ را منتشر می‌کند و در آن به بررسی کمیاب‌ترین جواهرات جهان می پردازد.

1848

در این سال «چارلز لوئیس تیفانی» (Charles Lewis Tiffany) به اروپا رفت و جواهرات و سنگ‌های قیمتی افراد رده بالای اروپایی را خریداری کرد و آن‌ها را با خود به ایالات متحده آمریکا آورد. به این ترتیب برای اولین بار آمریکایی‌ها توانستند بخش اعظم جواهرات خود را در همان خاک ایالات متحده تامین کنند.

1851

«تیفانی» اولین شرکت امریکایی بود که استاندارد 925 را برای نقره استرلینگ  رواج داد. بعد از آن ایالات متحده آمریکا این استاندارد را به رسمیت شناخت.

  • 925 یا 92.5 در واقع بیانگر خلوص نقره است. نقره استرلینگ 92.5 % نقره خالص دارد.

1853

«چارلز لوئیس تیفانی»  از ساعت «اطلس» (Atlas) رونمایی کرد. ابعاد این ساعت 2 متر و 75 سانتی‌متر است. ساعت «اطلس» هنوز هم بر سر در  فروشگاه اصلی، واقع در خیابان پنجم، خودنمایی می‌کند و قدیمی‌ترین ساعت عمومی شهر نیویورک به حساب می‌آید.

1862

«آبراهام لینکلن» (Abraham Lincoln) ، رئیس جمهور آن زمان ایالات متحده آمریکا، به مناسبت شرکت در مراسم تحلیف ریاست جمهوری خود، یک جفت گوشواره و یک گردنبند مروارید، محصول شرکت «تیفانی» را به همسر خود هدیه داد.

1866

«تیفانی» اولین ساعت کرنومتردار آمریکایی را تولید کرد.

1868

شرکت «تیفانی» طراحی و ساخت جواهرات لوکس را در این سال شروع کرد.

1878

«چارلز لوئیس تیفانی» در سال 1878 یک قطعه الماس 287.42 قیراطی را خریداری کرد که به رنگ زرد بود و در آن زمان یکی از جواهرات خاص جهان به حساب می‌آمد. این الماس طی فرآیند تراش به یک الماس 128.54 قیراطی تبدیل شد و نام «الماس تیفانی»  (Tiffany Diamond)  را از آن خود کرد. در حال حاضر این الماس  در فروشگاه  اصلی خیابان پنجم نیویورک برای عموم مردم به معرض نمایش گذاشته شده است و روزانه بیش از 300 بازدید کننده دارد.

1885

شرکت «تیفانی» در این سال «نشان بزرگ ایالات متحده آمریکا»  (Great Seal of the United States) را بازطراحی کرد. اکنون این نشان را روی اسکناس‌های دلار آمریکا می‌توان دید. به این ترتیب طراحی خاص «تیفانی» به کیف پول بسیاری از افراد جهان راه پیدا کرد.

1886

«چارلز لوئیس تیفانی» از ستینگ یا در واقع رکاب انگشتر شرکت «تیفانی» که ما امروزه آن را به عنوان حلقه نامزدی می‌شناسیم رونمایی کرد. این رکاب مهندسی شده و بی‌نظیر به گونه‌ایی طراحی شده است تا زوایای شش چنگک آن طوری قرار بگیرد که نگین الماس بالاتر از حلقه و در معرض نور باشد. به این ترتیب طرح اختصاصی «تیفانی» بیش از 130 سال است که سمبل عشق در جهان به حساب می‌آید.

1887

بعد از اینکه «چارلز لوئیس تیفانی» جواهرات تاج سطلنتی فرانسه را خریداری کرد، نام این شرکت بیش از پیش بر سر زبان‌ها افتاد. این جواهرات بعدها در محصولات شرکت «تیفانی» مورد استفاده قرار گرفت و به جامعه ثروتمند آمریکا فروخته شد.

1902

«لوئیس کامفرت تیفانی» (Louis Comfort Tiffany) پسر «چارلز لوئیس تیفانی» اولین مدیر رسمی طراحی این شرکت شد. او در جنبش «هنر نو» (Art Nouveau) نیز فرد تاثیرگذاری بود.  هنوز هم در طراحی جواهرات «تیفانی» از ذوق زیبایی‌شناسی او که استفاده از عناصر رنگی و واقع‌گرا بود الهام گرفته می‌‌شود.

1903

در سال 1903 بود که «تیفانی» سنگ گرانبهای«کونزیت» (kunzite) را کشف و به افتخار دکتر «جورج فردریک کونز» (Dr. George Frederick Kunz) کانی‌شناس این شرکت، نام آن را «کونزیت» گذاشت. «تیفانی» اولین شرکتی بود که در بین پرسنل خود از یک کارشناس سنگ‌شناس و کانی‌شناس استفاده کرد.

1910

دکتر «جورج اف. کونز» سنگ گرانبهای «مورگانیت» را به عموم مردم آمریکا معرفی کرد و نام آن را به افتخار «جی‌.پی. مورگان»(J.P. Morgan)، انسان سرمایه‌گذار و خیّر، «مورگانیت» نام نهاد. این سنگ که در «ماداگاسکار»(Madagascar) کشف شد به خانواده سنگ‌های «بریل» (beryl) صورتی تعلق دارد.

1940

فروشگاه اصلی شرکت «تیفانی»، جنب خیابان پنجاه‌ و هفتم و خیابان پنجم بازگشایی و به مهم‌ترین مرکز خرید نیویورک تبدیل شد.

 

 

1955

«جین مور» (Gene Moore) به شرکت «تیفانی» ملحق شد و ویترین فروشگاه اصلی این شرکت را در نیویورک به یک سن کوچک تئاتر تبدیل کرد. ویترین خلاقانه‌ایی که در آن نمایش‌های ماجراجویانه، رمانتیک و سرگرم‌ کننده اجرا می‌شد. همکاری او با هنرمندان معروف باعث شد تا توجه بازدیدکنندگان از سراسر جهان به فروشگاه «تیفانی» جلب شود.

1956

«جین اشلامبرگر» (Jean Schlumberger) ، طراح معروف جواهرات، در این سال بود که به شرکت «تیفانی» محلق شد. جواهرات چشمگیر و عجیب‌وغریب او که اغلب به شکل گیاهان و موجودات دریایی طراحی می‌شد به دلیل داشتن سنگ‌های گران‌بهای بسیار، تقریباً دل تمام زنان جهان را برده بود.

1961

در سال 1961 «تیفانی» با فیلم به یاد ماندنی «صبحانه در تیفانی» (Breakfast at Tiffany’s) و با بازی «آدری هیپبورن» (Audrey Hepburn) برای اولین بار به سینما راه پیدا کرد. بعد از این فیلم، شرکت «تیفانی» به ترتیب در سال‌های 1993 و 2002 در دو فیلم دیگر با نام‌های «بی‌خوابی در سیاتل» Sleepless in Seattle و «خانه شیرینم آلاباما» (Sweet Home Alabama)  نیز حضور پیدا کرد.

1967

«تیفانی» ساخت جام قهرمانی «سوپربول وینس لومباردی» (Vince Lombardi Super Bowl) را برای اولین مسابقه «سوپر بول» (Super Bowl) لیگ ملی فوتبال آمریکا به عهده گرفت. وزن این جام تقریباً 3 کیلوگرم است.

1968

«تیفانی» سنگ «تانزانیت» (Tanzanite) را به بازار معرفی کرد. این سنگ بسیار نادر و کمیاب در دامنه‌های کوه «کلیمانجارو» کشف شد. جلوه خارق‌العاده آن را در این جواهر می‌توانید ببینید.

1969

رونمایی از جا کلیدی‌های خاص «تیفانی». این جاکلیدی‌ها به مجموعه «ریترن»(Return) (بازگرداندن) تعلق داشت. روی هر یک از آن‌ها سریال نامبری حک و در سیتسم مرکزی ثبت شده بود. به این ترتیب اگر جاکلیدی‌ایی گم می‌شد و کسی آن‌ را پیدا می‌کرد با ارسال آن‌ به فروشگاه اصلی که در خیابان پنجم واقع بود، می‌شد آن‌ را به صاحبش برگرداند. این طرح جذب باعث شد که مجموعه «ریترن» به یکی از مجموعه‌های پرفروش «تیفانی» در سراسر جهان تبدیل شود.

1974

ملحق شدن «السا پرتی» (Elsa Peretti) به «تیفانی» و متحول کردن طرح‌های جواهرات این شرکت در این سال رقم خورد. او با داشتن حس زیبایی‌شناسی، دانش مجسمه‌سازی و درک هنر مدرن توانست طرح‌های خارق‌العاده و منحصربه‌فردی را در ساخت جواهرات پیاده کند. نقره استرلینگ به مدد کارهای او جایگاه تازه و قابل توجهی پیدا کرد. «السا پرتی» مجموعه جواهرات الماس نشان «یارد» (Yard) را به گونه‌ایی طراحی کرد که تمام افراد به صورت روزمره و به راحتی بتوانند از آن‌ها استفاده کنند.

 

 

1974

شرکت «تیفانی» سنگ قیمتی «تساوریت» (Tsavorite) را معرفی کرد. از آنجاییکه این سنگ در اطراف «پارک ملی تساوو» (Tsavo National Park) نزدیک مرز «کنیا» (Kenya) و «تانزانیا» (Tanzania)کشف شد، به آن «تساوریت» گفته می‌شود.

1978

در سال 1978، به‌طور رسمی از شرکت «تیفانی» خواسته شد که جام قهرمانی «اتحادیه ملی بسکتبال» (NBA) را نیز طراحی کند. ارتفاع این جام حدود 60 سانتی‌متر و وزن آن حدود 7 کیلوگرم است.

1979

«جان لورینگ» (John Loring) مدیر طراحی شرکت «تیفانی» شد. او به مدت 40 سال مسئول طراحی محصولات «تیفانی» بود.

1980

اولین مجموعه جواهرات «پالوما پیکاسو» (Paloma Picasso) که به صورت اختصاصی برای «تیفانی» طراحی شده بود وارد بازار شد. طرح‌های این مجموعه از دیوارنگاره‌ها یا گرافیت‌های ساختمان‌های نیویورک در دهه 70 الهام گرفته شده بود. مجموعه جواهرات «گرافیتی» (Graffiti) پالوما، هنر خیابانی را به شکل زیباتری به تصویر کشید و هنوز هم در سراسر جهان بسیار پرطرفدار است.

2000

«بنیاد تیفانی اند کو» (The Tiffany & Co. Foundation) در سال 2000 به منظور استحکام بخشیدن به تعهدات طولانی مدت این شرکت در قبال حفاظت از محیط زیست و هنر تاسیس شد. این بنیاد از آن زمان تا به حال بیش از 75 میلیون دلار کمک مالی کرده است.

 

2001

«تیفانی» همکاری خود را با شرکت«پنتون» (Pantone) برای خلق رنگ «آبی 1837» (1837 Blue) شروع کرد. رنگ فوق به افتخار این شرکت «آبی تیفانی» (Tiffany Blue) نامگذاری شده است.

2009

مجموعه «کلیدهای تیفانی» در سال 2009 به بازار عرضه شد. این کلیدها که به شکل آویز طراحی شده‌اند و در واقع نماد نور‌ امید و مثبت‌اندیشی هستند. آن‌ها را سمبل آینده روشن نیز به شمار می‌آورند.

2012

در سال 2012 شرکت «تیفانی» به مناسبت بزرگداشت 175 مین سالگرد تاسیس خود، فلز «روبِدو» (Rubedo) را معرفی کرد.

2014

رونمایی از مجموعه «تی» (T). طرحی نو برای دوره نو. این طرح بیانگر خلاقیت، ذوق، عشق و استحکامی است که «تیفانی» خود را صاحب این ویژگی‌ها می‌داند.

2015

در این سال «تیفانی» اولین مدیر توسعه پایدار شرکت خود را استخدام کرد. همچنین این شرکت به منظور انجام تعهدات خود برای به صفر رساندن میزان انتشار گازهای گلخانه‌ایی در جهان تا سال 2050، به دیگر شرکت‌های پیشرو ملحق شد.

2017

مجموعه «هارد وِر» (HardWear) «تیفانی» در سال 2017 عرضه شد. ( اگر بخواهیم نام این مجموعه را به فارسی برگردانیم شاید بشود گفت مجموعه «جواهرات سنگین».) این طرح ماندگار الهام گرفته شده از فضای صنعتی کلان شهر نیویورک است.

در همین سال «تیفانی» مجموعه «نجات حیات‌وحش» (Save the Wild) را به بازار عرضه کرد. این شرکت رسماً اعلام کرد که به منظور حفاظت از نسل فیل‌ها، کرگدن‌ها و شیرها صد درصد درآمد حاصل از فروش مجموعه فوق را به «سازمان حفاظت حیات‌وحش» (Wildlife Conservation Network) اهدا خواهدکرد. کل مبلغ اهدا شده تا دسامبر 2019، چهار میلیون دلار بود.

یکی دیگر از محصولاتی که در این سال معرفی شد، مجموعه لوکس لوازم خانگی بود. این مجموعه شامل تمام وسایلی است که افراد در طول روز از آن‌ها استفاده می‌کنند. وسایل فوق به شکل جذاب و چشم‌نوازی طراحی شده‌اند.

کافه «بلو باکس» یا همان «جعبه آبی» (Blue Box Café) در فروشگاه اصلی این شرکت در خیابان پنجم بازگشایی شد. به این تریب عموم مردم می‌توانند برای صرف صبحانه به این کافه بروند.

سال 2017 سال بسیار پرکاری برای شرکت «تیفانی» بود. در بین لوازم خانگی و جواهرات متنوع جای خالی یک مجموعه عطر حس می‌شد.  به این ترتیب اولین مجموعه عطر این شرکت  وارد بازار شد. این شرکت، تولید عطر را با همکاری دو شرکت «اینتنس» و «شیر» تحت عنوان «تیفانی اینتنس» (Tiffany Intense) و «تیفانی شیر» (Tiffany Sheer) ادامه داد.

2018

در این سال«تیفانی» از مجموعه جواهرات خاص «گل‌های کاغذی» (Paper Flowers) رونمایی کرد. مجموعه فوق ترکیب دو ویژگی ظرافت زنانگی و استحکام است.

یکی دیگر از اقدامات «تیفانی» در سال 2018، اهدای یک میلیون دلار برای حفظ «سد بزرگ مرجانی» (Great Barrier Reef) در استرالیا بود.

اولین طرح جدید حلقه نامزدی «تیفانی»که نزدیک به یک دهه است که دارد روند تکامل را طی می‌کرد، تحت عنوان «تیفانی ترو» (Tiffany True) معرفی شد.

2019

شرکت «تیفانی» معتقد بود که الماس را نه تنها باید به خوبی تراش داد تا شفاف و درخشنده شود بلکه منبع و گذشته آن هم باید کاملاً شفاف و قابل ردیابی باشد. به این تریب «طرح منبع الماس» (Diamond Source Initiative) را آغاز کرد. بواسطه این طرح، شرکت «تیفانی» متعهد شد تا از این پس به منظور جلوگیری از قاچاق الماس، اطلاعات مربوط به هر یک از منابع جدیدی را که از آن‌ها برای خرید یا استخراج الماس‌ استفاده می‌کند به صورت شفاف جمع آوری، ثبت و قابل ردیابی کند.

2020

رونمایی از طرح «تی وان» (T1). این طرح بیانگر اشتیاق، استحکام و امیدی است که «تیفانی» به داشتن تمامی آن‌ها می‌بالد.

 

منبع

مترجم: معصومه علی‌‌گل

وب‌سایت: WWW.MIDASANAHI.COM

به منظور حفظ آثار هر گونه کپی‌برداری، انتشار، دخل و تصرف یا اعمال تغییرات در مطالب، تصاویر، یا ویدیوهایی مرتبط با وب سایت «میداس آناهی» می‌بایست با اجازه پدیدآورنده اثر و کتباً صورت گیرد.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. محمد گفت:

    این مطلبتون واقعا خووب بود . مرسی از زحماتتون و ترجمه دقیق 😊😉

    1. معصومه گفت:

      متشکرم…خواهش می کنم…مرسی از توجه شما