مجله طلا و جواهرات میداس آناهی
۰

معرفی فیلم «آقایان خانم‌های مو طلایی را ترجیح می‌دهند» و داستان الماس «ماه بارودا»

بازدید 2000

معرفی فیلم «آقایان خانم‌های مو طلایی را ترجیح می‌دهند» و داستان الماس «ماه بارودا»

در بررسی جواهرات مِت‌گالای 2021 قسمت بانوان، به فیلم «آقایان خانم‌های مو طلایی را ترجیح می‌دهند» (Gentlemen Prefer Blondes) اشاره کردیم. حالا امروز می‌خواهیم کمی دقیق‌تر به آن بپردازیم و ببینیم در این فیم از چه جواهراتی استفاده شده است.

 

به نظرتان یک فیلم یا هنر پیشه می‌تواند روی صنعت جواهرات، فشن یا سبک زندگی افراد یک جامعه تاثیر بگذارد؟

 
این فیلم موزیکال و کمدی آمریکایی در سال 1953 به کارگردانی «هاوارد هاکس» (Howard Hawks) و  بازی «جین راسل» (Jane Russell) و «مرلین مونرو» (Marilyn Monroe) ساخته شد.

مهم‌ترین جواهری که در عکس‌های تبلیغاتی این فیلم استفاده شد، الماس 24.04 قیراطی و معروف «ماه بارودا»(The Moon of Baroda) بود. الماس زرد کمیاب «ماه بارودا» که به شیوه گلابی تراش خورده و به شکل آویزگردنبند درآمده است داستان بسیار جذابی دارد. این الماس عتیقه در طول چندین قرن‌ بین افراد صاحب نام و همچنین افراد گمنام دست به دست شد تا اینکه سرانجام از هالیوود سر در آورد.

«وادودارا» یا «بارودا» یکی از شهرهای مهم و بزرگ ایالت گجرات هند است.

الماس «ماه بارودا» بیش از 500 سال به مهارجه بارودای هند تعلق داشت.

در قرن 18 میلادی این گردنبند زیبا به گردن «ماریا ترزا» (Maria Theresa) ملکه اتریش آویخته شد. حتی »ماری آنتوانت» (Marie Antoinette) دختر «ماریا ترزا» و آخرین ملکه پیش از انقلاب کبیر فرانسه هم از این گردنبند استفاده کرد. بعد از «ماری»، این گردنبند به سرقت رفت و به زادگاهش، یعنی بارودا، برگردانده شد و برای 200 سال دیگر آنجا ماند.


در سال 1943 «مایر روزنبام» (Meyer Rosenbaum) رئیس شرکت «مایر جوئلریِ دیترویت» (Meyer Jewelry Company of Detroit) این گردنبند را خریداری کرد.
او در سال 1953 «ماه بارودا» را به استودیوی فیلم‌برداری قرض داد تا از آن برای عکس‌‌های تبلیغاتی فیلم «آقایان خانم‌های مو طلایی را ترجیح می‌دهند» استفاده شود. خود «مایر» بود که به «مرلین مونرو» پیشنهاد داد تا این آویز زیبا را با یک بند ساده چرمی به گردنش بیاویزد.


سال 1991  بنگاه تجاری و حراج‌خانه «کریستیز» (Christie’s) آن را در مزایده‌‌ایی به یک خریدار ناشناس فروخت.
سال 2009 بود که مجدداً «ماه بارودا» نمایان شد و طولی نکشید که دوباره پشت ابرهای نامعلوم پنهان شد.

اما حالا ببینم این الماس قاره‌نوردکه از آسیا به اروپا و بعد به آمریکا رفت، و  از آن طرف، فیلم «آقایان خانم‌های مو طلایی را ترجیح می‌دهند» چه تاثیری روی صنعت جواهرات و سبک زندگی افراد جهان گذاشتند.

بسیاری از صاحب‌نظران معتقدند که فیلم «صبحانه در تیفانی» (Breakfast at Tiffany’s) بیشترین تاثیر را روی صنعت جواهرات داشته  است،  اما این فیلم در کنار «آقایان خانم‌های مو طلایی را ترجیح می‌دهند» از نظر تاثیرگذاری جایگاه دوم را به خود اختصاص می‌دهد.
تاثیرگذاری این فیلم فقط بخاطر استفاده از الماس «ماه بارودا» در عکس‌های تبلیغاتی‌اش نبود، بلکه در کنار آن دیالوگ‌های «مرلین مونرو» و همچنین هوشمندی آژانس‌های تبلیغاتی و شعارهای‌شان درباره تبلیغ الماس نیز نقش به سزایی داشت.

در گذشته به دلیل گران و کمیاب بودن سنگ الماس و باور بر اینکه فقط ثروتمندان می‌توانند از آن استفاده کنند، چندان اصراری به مزین کردن حلقه‌های نامزدی به سنگ الماس نبود، تا اینکه در سال 1953 این فیلم اکران شد، اما پیش از  آن، یعنی سال 1947، «فرانسیس گرتی» (Frances Gerety) نماینده تبلیغات شرکت «د‌ بیئرز» (DeBeers) در گفت‌وگو با آژانس تبلیغاتی « اِن دابلیو اِر» (N. W. Ayer) در جلسه‌ایی بیان کرده بود که «الماس‌ها‌ جاودانه هستند. » این گفته در آن زمان موجب خنده آقایان حاضر در جلسه شد (که از قضا بیشتر حضار هم آقایان بودند.) البته آن زمان خود «گرتی» هم عمیقاً به جمله‌ایی که گفته بود باور نداشت.


شرکت «د بیئرز» از سال 1938 با آژانس‌ تبلیغاتی « اِن دابلیو اِر» همکاری خود را شروع کرده بود تا کاری کنند که آمریکایی‌ها به خرید حلقه نامزدی الماس نشان روی بیاورند.

سرانجام رویای آن‌ها محقق شد، البته تقریبا 10 سال بعد از آن شعار تبلیغاتی معروف‌شان: «الماس‌ها‌ جاودانه هستند. »

هنوز بعد از گذشت چندین سال، این شعار تبلیغاتی به قوت خود باقیست. وجود الماس روی حلقه نامزدی  نشانه آن است که این عشق همچون الماس جاودانه و همیشگی خواهد بود.

 

حلقه‌ایی که مرلین مونرو در این فیلم به عنوان حلقه نامزدی به انگشتش انداخته بود.

حلقه‌ایی که مرلین مونرو در این فیلم به عنوان حلقه نامزدی به انگشتش انداخته بود.

وجود الماس روی حلقه نامزدی نشانه آن است که این عشق همچون الماس ابدی و همیشگی خواهد بود.

 

بازی «مرلین مونرو» در سکانسی که لباس دکلته صورتی به تن کرده، در واقعی یادآور موزیک ویدیوی ترانه «دختر مادی‌گرا» (Material Girl) از «مدونا» (Madonna) است.

 

سایر جواهرات استفاده شده در این فیلم، با اینکه با استاندارهای امروزی، قدیمی و از مد افتاده محسوب می‌شوند، اما بسیار زیبا و چشم‌گیر هستند.

 

گردنبندی که«مرلین مونرو» در این فیلم به گردن انداخته بود، و «دبی رینولدز» (Debbie Reynolds) و «کاری فیشر» (Carrie Fisher) آن را در حراج 11 فوریه 2018 در لاس وگاس به معرض نمایش گذاشتند. عکس از: Gabe Ginsberg/Getty Images

گردنبندی که«مرلین مونرو» در این فیلم به گردن انداخته بود، و «دبی رینولدز» (Debbie Reynolds) و «کاری فیشر» (Carrie Fisher) آن را در حراج 11 فوریه 2018 در لاس وگاس به معرض نمایش گذاشتند. عکس از: Gabe Ginsberg/Getty Images

LAS VEGAS, NV – FEBRUARY 11: A necklace worn by Marilyn Monroe in the movie “Gentlemen Prefer Blondes” is displayed during an auction of Debbie Reynolds and Carrie Fisher items at McManus Auctions on February 11, 2018 in Las Vegas, Nevada. (Photo by Gabe Ginsberg/Getty Images)

 

برخی از دیالوگ‌های فیلم «آقایان خانم‌های مو طلایی را ترجیح می‌دهند»:

دوروتی:«به نظرم رو کره زمین تو تنها دختری هستی که وقتی روی صحنه‌اس و نورم روی صورتشه، می‌تونه الماس داخل جیب یه مرد رو تشخیص بده.»

 

 

-آقای ازموند:«اندازه‌اش درسته؟»

-لورالای:«هرچی بزرگ‌تر بهتر. دوروتی به نظرت کوچیک نیست؟»

-دوروتی:«یه لیوان روش جا میشه.»

-آقای ازموند:«منظورم اینه اندازه انگشتت هست؟»

-لورالای:«اوه، آره عالیه.»

 

 

-لورالای: «چطوری می‌‌‌ندازید گردن‌تون؟»
دوروتی:«اینو می‌ذارن روی سر!»
-لورالای:« فکر کردی خنگم؟!»
-دوروتی:«بعضی وقت‌ها چاره‌ دیگه‌ایی برای آدم نمی‌ذاری.»
-لیدی بیکمن:«نه،نه،عزیزم. راست می‌گه ببین این یه تاجه.»
-لورالای:«من عاشق اینم که جای جدید واسه الماس پیدا کنم.»

 

«بهترین دوست یه دختر الماسه.»

 

(امیدوارم از دیدن این فیلم زیبا لذت ببرید. اگر اون رو دیدید، بفرمایید از کدوم سکانس یا دیالوگش بیشتر خوشتون اومده؟)

 

 


منابع:

1 ، 2 ، ، 4 ، 5 ، 6

 

مترجم: معصومه علی‌‌گل
وب‌سایت: WWW.MIDASANAHI.COM
به منظور حفظ آثار هر گونه کپی‌برداری، انتشار، دخل و تصرف یا اعمال تغییرات در مطالب، تصاویر، یا ویدیوهایی مرتبط با وب سایت «میداس آناهی» می‌بایست با اجازه پدیدآورنده اثر و کتباً صورت گیرد.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *